8100 houtkachels voor Oekraïne

WINTER IS COMING TO UKRAINE PART 2

**Lions International en Lions Clubs International Foundation halen 1.142.000op aan fondsenwerving voor het project WINTER IS COMING TO UKRAINE PART 2, en verdelen in het zuidoosten van Oekraïne  8.100 houtkachels**

**9 september 2024**

Met een geweldige samenhorigheid hebben Lions Clubs International (LCI) en Lions Clubs International Foundation (LCIF) 1.142.000 ingezameld voor het essentiële project WINTER IS COMING TO UKRAINE PART 2 (WICTU2) dat tot doel had het zwaar getroffen Oekraïne te voorzien van houtkachels.

Het initiatief werd in Finland gelanceerd en werd snel door Lions van over de hele wereld opgepikt met een inspirerende fondsenwervingscampagne tot gevolg.

Met de gulle bijdragen van Lions-leden en -supporters werden 8.100 houtkachels geproduceerd in Finland, en bezorgd aan behoevende gezinnen in Oekraïne, vnl. in de regio van Kharkiv, Pavlograd en Zaporizhie.

De houtkachels geven niet alleen warmte in de strenge winters, maar zorgen ook voor een efficiënte mogelijkheid om te koken voor duizenden families die getroffen zijn door o.m. het uitvallen van generatoren.

**Levens veranderen met warmte en hoop**

Lions-leden in Finland bogen zich over de dringende nood aan duurzame verwarmingsoplossingen voor Zuidoost-Oekraïne en dachten aan een soort houtkachel.

Gedreven door hun missie – dienstbaarheid aan de gemeenschap- schaarden Lions clubs over de hele wereld zich achter het project en lanceerden een grote fondsenwervingscampagne.

Lions-leden uit 30 landen en 4 continenten zetten zich in voor de effectieve implementatie van het project.

In vier maanden tijd verzamelden ze 1.142.000€, een bewijs van de kracht van gezamenlijke inspanning en medeleven. Daarmee konden 8.100 houtkachels geproduceerd en bezorgd worden.

De kachels bieden onmiddellijke hulp. Ze symboliseren hoop en veerkracht, en de boodschap dat gemeenschappen samen een betekenisvolle verandering kunnen teweegbrengen in geval van nood.

Vorig jaar werd voor *WINTER IS COMING TO UKRAINE* door Lions 1.500.000€ ingezameld voor het bezorgen van GENERATOREN . En hiermee stopt het niet.

Terwijl de kachels warmte brengen in huizen en harten, gaan LCI en LCIF door met het zoeken naar extra manieren om gemeenschappen in nood te ondersteunen – de kernwaarden van Lions International – en het verbeteren van levens door onwrikbare inzet en actie.

** Deelnemende landen **

Finland, Italië, Oekraïne, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, België, Estland, IJsland, Zwitserland, Nederland, Frankrijk, Britse eilanden, Canada, Zweden, Litouwen, Zuid-Korea, Portugal, Kroatië, Noord-Macedonië, Filippijnen, Costa Rica, Hongarije, Australië, VS, Ierland, Sri Lanka, Luxemburg en Roemenië

**Over Lions Clubs International en de Lions Clubs International Foundation**

Lions Clubs International is ‘s werelds grootste vrijwilligersorganisatie, met 1,4 miljoen leden in meer dan 48.000 clubs die gemeenschappen in meer dan 200 landen en geografische gebieden dienen. Lions Clubs International Foundation (LCIF) is de charitatieve tak van Lions International die subsidies verstrekt voor projecten die de gezondheid verbeteren, de jeugd ondersteunen, hulp bieden bij rampen en het milieu beschermen.

Voor meer informatie over dit project of om te participeren

Project WICTU2: https://lcifday.eu/wictu2.htm

Lions International: www.lionsclubs.org

Together, we serve. Together, we change lives.

**Media contact: **

WINTER IS COMING TO UKRAINE 2

Projectleider Björn Hägerstrand, e-mail: bjorn@lions.ax

Public Relations Anamaria Zechiu, e-mail: anamaria.zechiu@gmail.com

**Kachel ontwerp**

In hun zoektocht naar een geschikte kachel voor dit project, kwam “Konekansa” naar voren. De kachel die met een gratis licentie was ontworpen voor Oekraïense hulp voldeed aan de criteria en werd de keuze van de Finse Lions.

Meer info: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Bekijk onze andere nieuwsberichten