Lions Charity Run Europe 2024 – Van Warschau naar Brussel: Lions Clubs uit Polen en Duitsland lopen voor oorlogsslachtoffers in Oekraïne

Door Reinhard Boest

Er zijn tal van liefdadigheidsinitiatieven in België: het Rode Kruis, Unicef,  CAP48, 11.11.11, 12-12, Télévie of “De Warmste Week”. Elk jaar zamelen niet-gouvernementele organisaties en televisiezenders miljoenen euro’s in voor allerlei goede doelen.

Wie zaterdagmiddag in het Warandepark tegenover het Koninklijk Paleis was, kon van dichtbij getuige zijn van een bijzonder liefdadigheidsevenement. Rond 16 uur bereikte een groep van acht lopers de finish bij de Muziekkiosk van het Warandepark. Met hun gele t-shirts waren ze gemakkelijk herkenbaar als leden van de Lions Club, één van de grootste niet-gouvernementele organisaties ter wereld. Vijf lopers kwamen uit Polen, twee uit Duitsland en één uit Oekraïne.

Je kon nauwelijks aan hen zien dat ze net de laatste vijf kilometer vanuit Square Léopold II aan de Tervuerenlaan hadden gelopen, samen met supporters die in Brussel mee hebben gelopen. Voor hen was het de “laatste stap” van een ultramarathon van meer dan 1124 kilometer. Op 4 oktober gestart in Warschau, dan door vier landen via Poznan, Słubice, Berlijn, Potsdam, Helmstedt, Weimar, Kassel, Brühl en Maastricht tot de finish in Brussel.

De 19de editie van de “Lions Charity Run – European Edition” eindigde in het Warandepark. Het was het langste parcours tot nu in de geschiedenis van deze actie die in 2013 begon onder het motto “We serve – We run”. Elk jaar worden hiermee giften ingezameld voor een goed doel. Dit jaar wordt het geld gebruikt om slachtoffers van de oorlog in Oekraïne en de overstromingen in Polen en andere Centraal-Europese landen te steunen. De race wordt gesponsord door prominente persoonlijkheden, waaronder deze keer de voormalige Poolse President Lech Walesa, de Voorzitter van het Europees Parlement Roberta Metsola en de Poolse Minister van Buitenlandse Zaken Radoslaw Sikorski.

Sinds 2013 hebben de Lions Charity Run teams al meer dan 100.000 kilometer afgelegd op bijna elk continent, met een wisselend team. Alleen Mariusz Szeib uit Polen heeft vanaf het begin aan elke editie meegedaan. Samen met Anke Hornemann uit Verden was hij ook de organisator van de Run van dit jaar, die voor het eerst in Brussel eindigde. Szeib was er trots op dat België het 19de land was dat door de Charity Run werd bereikt. En als Pool heeft de Europese hoofdstad voor hem een speciale betekenis: zijn land is nu 20 jaar lid van de EU en heeft zich sindsdien enorm ontwikkeld: “Toen waren we arm, nu zijn we rijk.”. Grensoverschrijdende solidariteit, vooral Europese solidariteit, is ook één van de missies van de Lions Club.

Roman Monastyrskyy uit Lviv in Oekraïne dankte de organisatie van de Lions Club voor de geweldige steun die zijn land heeft gekregen sinds het begin van de oorlog met Rusland. Oorlogsslachtoffers helpen, zoals dit jaar met de aankoop van prothesen, is enorm belangrijk, zei hij.

Namens de 7.000 Belgische leden van de 250 Lions Clubs in België werden de lopers verwelkomd door Matthias Munny van de (Duitstalige) Lions Club Brüssel Charlemagne en Districtsgouverneur Filip Verheecke. Namens de Stad Brussel bedankte Serge Longin van het OCMW het team en loofde het grote sociale engagement van de Lions Clubs.

Tijdens de race werd al ongeveer 10.000 euro ingezameld. De organisatoren verwachten wel dat er tegen het einde van het jaar nog veel meer donaties zullen binnenkomen. Iedereen die wil bijdragen aan de inzamelingsactie kan dit doen met een overschrijving naar de rekening van de Lions Club Poznan (IBAN PL42 1140 2004 0000 3012 0627 6184) of van de Bijvereniging van Lionsclubs van België (IBAN BE55 3100 4011 5044) – met vermelding Lions Charity Run 2024.

Nog een hoogtepunt om naar uit te kijken voor de lopers van de Lions Charity Run: een ontmoeting met Poolse leden van het Europees Parlement op dinsdag 15 oktober.

In mei 2025 zal Matthias Munny het Lions-team aansturen tijdens de 20 kilometer door Brussel, als dank voor de succesvolle organisatie van de finish van de race in Brussel.

Het artikel en alle foto’s vindt u via deze link :